Friday, January 18, 2008

NOSTALGIA


KHAS BUAT UncleJ

Since hang dah buka cerita yang tak semena-mena mengembalikan nostalgia aku dan mengambil sempena minggu berkasih sayang Combi serta demam Bollywood yang melanda warga-warga blog Msjbox, aku nak cerita sikit kat hang tentang apa yang berlaku 30 tahun lalu…..


Ready….music on pleaZZe…..!!







Dalam perjalanan yang jauh menaiki keretapi dari Seremban ke Arau pada akhir November 1977…(ketapi pun macam ulat bulu…lambat giler!!) mata aku merah…bukan masuk abuk, bukan kena bedal ngan boyfriend miss Choy…tapi aku cuba menahan air mata aku ni (nanti…jgn kata aku tak macho…tunggu cerita abis dulu…..) dari merembes keluar gara-gara tidak dapat menahan sedih berpisah dengan korang semua. Bersalaman kita semua di stesen keretapi Seremban, berpeluk-pelukan (jgn salah sangka plak….) dan memberi lambaian terakhir masih lagi segar di ingatan aku.


“Woit…jantan la…..mana boleh nangis….tak macho!! Jangan jadi `jambu’ pulak!! ( kau ingat lagi ke istilah jambu ni? Kehkehkeh….sapa-sapa nak tahu, tanya UncleJ ) Itu lah pesanan & gurauan yang diucapkan dalam cubaan untuk menyembunyikan perasaan sebenar yang bergelodak di dalam jiwa masing-masing. Hampeh…mata merah macam udang terbakar pun nak berlagak macho lagi…hahaha..begitulah kerasnya hati SDARIAN….(we’re the sdarians…mighty mighty sdarians…rough tough sdarians…lagu yang selalu dinyanyikan ketika bersama-sama pasukan sorak sekolah…pom-pom boys…kekekeh)


Perghh…Sedih dan pilu betul-betul mencengkam perasaan aku ketika melambai pada kalian semua. Mungkin selepas ini kita semua takkan dapat bersua lagi. Akhirnya UJ, aku tewas kepada perasaan ku (oh tidak…tangan tengah tekup muka ni…malu…) Zasss, berhambur jugak air mata aku…citt..porah!! apara dei…bikin malu saja. Tapi, fikir-fikir balik nak malu pada siapa ya? Begitulah jiwa remaja…mengandaikan dirinya gagah perkasa sedangkan hatinya rapuh macam biskut Jacob.


Haa, macam itu lah keadaan aku masa tu UJ. Trajis!!! ( Kalau Norz nampak aku nangis masa tu, mesti dia reject pnyer…..) Ingat senang ke nak tinggalkan member-member yang bersusah senang selama 6 tahun kat hostel tu…..Semua dah jadi macam adik-beradik.


Semua orang ingat akan lirik lagu fofuler setiap zaman yang selalu dinyanyikan di setiap majlis perpisahan ni kan...
**Bertemu dan berpisah adat manusia biasa…
**Hilang di mata tapi di hati tidak lupa….

**Berdoalah kita agar aman dan sentosa…

**Semoga berjumpa pula kita disuatu masa…


Akhirnya Allah mempertemukan juga kita dalam perancanganNYA yang tersendiri. Seperti yang hang kata, kita tidak pernah bertemu dalam reunion & gathering yang dianjurkan sebelum ini. Itulah hakikat sebuah kehidupan. Manusia hanya bisa merancang, tapi Allah Azzawajalla jua yang menentukan. Di sebalik setiap pertemuan dan perpisahan itu ada hikmah yang tersembunyi. Seandainya kita bermuhasabah diri akan kita temui juga apa yang tersurat dan tersirat didalamnya.


Semoga Allah swt. mencucuri rahmatNya keatas roh rakan-rakan kita yang telah
mendahului kita kembali kerahmatullah. Berdoalah kita agar
Allahyarham Kamaruddin Yahya,
Khairul Anuar , Borhanuddin, Mat Rozi, Bahari Aban, Misran dan Roslen ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan beramal soleh.
Jangan kita semua lalai & lupa, kita akan menyusul juga di suatu masa nanti…….


My most adorable Biology teacher,
Mrs Kunapathy Arjuna




My lovely form 5 science Kelvin teacher,
Miss Choy Sook Leng





Cikgu kesayangan hamba, Pn Norzila Shaari
( form 5 Technical Ramsden)




Heart-throbbing teacher from Liverpool,
Miss Janet Billinge


No comments:

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez